Ocalić
od zapomnienia
Ucząc się
historii kraju ojczystego dobrze jest znać przeszłość swojego regionu, miasta
czy wioski w której żyli i pracowali nasi przodkowie zraszając potem, łzami
a może i krwią te ziemię.
Cztery wioski, tj. Czarna, Krzywa,
Cierpisz i Ruda tworzą dzisiaj wspólnotę parafialna, ale niegdyś gdy
powstawały, niewie1e je łączyło.
Najstarsze
notatki są o Rudzie z 1459r. świadczące, że Dzik z borku Wielkiego założył nad Tuszymką wytop żelaza z rudy darniowej, tzw
„Rudy Dzikowskie” podległe królewskiemu starostwu w Ropczycach. Ale to były
tylko leśne huty bez osad. Pierwsze osadnictwo naszych wsi okryte milczeniem z
braku dokumentów. Wiadomo tylko z ogólnej literatury. że o ile trakt ropczycki
zasiedlony był już na dobre w połowie XIII w. ,to pobrzeża Puszczy
Sandomierskiej zasiedlone były dopiero w drugiej połowie XVI wieku u schyłku
"złotych czasów
zygmuntowskich" gdzieś miedzy unią lubelską 1569 r. a brzeską 1596 r. Na
rozwój tych wiosek miał wpływ rozwój gospodarki folwarcznej w Rzeczypospolitej
po odzyskaniu Gdańska. Powstały na skraju Puszczy Sandomierskiej na tzw.
"surowym korzeniu” czyli porębach,
i z początku korzystały z
"wolnizny” od podatków przez okres
10-20 1at w zależności od jakości ziemi. Był to czas na zagospodarowanie
się (karczowanie lasu, budowa osad, uprawa uzyskanej po puszczy ziemi.)
Po
raz pierwszy w 1581 r. nasze wsie wezwane są do podatku na wojnę kró1a Stefana
Batorego z carem moskiewskim Iwanem Groźnym o Inflanty. Pierwotne ich nazwy to
Zaczarnia Zakrzywie i Dwie Rudzie (Ruda i późniejsza
Kamionka).Cierpisz powstaje nieco później pod nazwa Tuszymka
a później Cierpiec (coś jakby Czyściec), Zaczamia zwana tak od ciemnych borów i rdzawych wód, Zakrzywie (lub Zakrzewie) oznacza teren bardzo zakrzewiony.
Była to osada przedpuszczańska stanowiąca własność
prywatną szlachecką, Zaś Zaczarnia i Tuszynka to "królewszczyzny".
Pierwszą
wiadomość o Zakrzywiu mamy z krakowskiej wizytacji
kanonicznej Bpa kardynała Maciejowskiego w Sędziszowie w 1595 r. Między kilkunastoma
wsiami należącymi do parafii sędziszowskiej należą i nasze: Zakrzywie
Zaczarnie, Dwie Rudzie (Cierpisz jeszcze się me wydzieli Czarnej. Wymienione
wsie Powstały nie tak dawno „na surowym korzeniu puszczy” i dlatego nie notuje
się z nich żadnych dziesięcin na rzecz parafii, zważywszy ponadto że są to
przeważnie „królewszczyzny” dane w honorową dzierżawę za zasługi dla Kraju czy
Króla większym dostojnikom ziemskim. Wyjątek stanowi właśnie szlachecka Krzywa.
Po tej wizytacji z 1595 r. zanosi się na utworzenie nowej parafii w Czarnej
czego zapowiedzią jest wybudowanie pierwszego kościoła z drewna w 1596 r, który ufundował kasztelan sandomierski Stanisław hr.
Tarnowski jako dożywotni posiadacz klucza dóbr kasztelani z ośrodkiem w
Witkowicach. Nie tylko Czarna z Cierpiszem wchodzi w
skład naszej parafii. W 1606 roku następna wizytacja kanoniczna mówi, ze noszą
się z zamiarem przyłączenia także Krzywej i Rudy mimo że Ruda i Kamionka
tworzyły obcą domenę jako przynależne do ekonomii niegrodowego starostwa w
Górze Ropczyckiej Biskup metropolita Piotr Tylicki zatwierdza nowa parafie w
1609 r. pod wezwaniem Św. Stanisława Biskupa i Męczennika z odpustem na jesień
(27. 09) jako dnia przeniesienia zwłok Świętego ze Skałki na Wawel,
Odtąd
losy religijno-oświatowe Krzywej, Rudy i Cierpisza zwiążą się na stale z
Czarną,
Baza źródłowa; Monografia parafii Czarna
opracowana przez ks. Władysława Świdra
Opracował Jan Różański